Bookreview: The Lunar Chronicles 1 – Cinder, Marissa Meyer

Verschenen: Januari-2017
Pagina’s: 376
Uitgeverij: Blossom Books
ISBN13: 9789020678956
Prijs: Ebook: 9,99
Hardcover: 15,-

In een futuristisch Nieuw-Beijing leven mensen en androïden door elkaar. Cinder, een getalenteerde monteur, is een cyborg en daardoor een tweederangsburger. Ze woont bij haar valse stiefmoeder, die haar beschuldigt van de ziekte van haar dochter. Maar Cinders stiefzusje is geen uitzondering: er woedt een dodelijke plaag in Nieuw-Beijing, die de bevolking verwoest.

Als prins Kai opeens in haar werkplaats staat, verandert Cinders hele leven. En het laatste wat ze had verwacht, is dat ze het middelpunt van een intergalactische strijd zou worden. Cinder zal moeten kiezen tussen plicht en vrijheid, loyaliteit en verraad – maar om de toekomst van haar wereld te beschermen, zal ze eerst de geheimen uit haar verleden moeten ontrafelen.

Cinder is het eerste deel van De Lunar Chronicles.

Mening:

Ik was er wat huiverig voor, sci-fi is eigenlijk niets voor mij. Maar omdat het een hertelling van een bekend sprookje was, was ik ontzettend nieuwsgierig en heb het boek toen toch maar gekocht. Toen begon ik eraan, ik kon het boek niet meer wegleggen. Het boek speelt zich af in futuristisch Nieuw-Bejing, toch vond ik het moeilijk voor te stellen hoe dat zou zijn, daarnaast is Bejing zo ver weg dat het een soort ‘ver van mijn bed-show’ wordt. Maar dat vond ik in het begin, het landschap en de details worden zo beeldend beschreven dat het voor je gevoel echt gaat leven. Echt fantastisch.

De personages in dit boek zijn heel goed weergegeven. Het eigenlijke sprookje: Assenpoester, vergeet je compleet. Op sommige onderdelen na. Cinder heeft net als Assepoester een stiefmoeder en twee stiefzusjes, maar ook de prins heeft een plek in het boek gekregen.

Af en toe komen er dingen in het boek langs die ik dan niet snap. Bijvoorbeeld hoe een mens zou kunnen functioneren zonder echt werkende hersenen, in feite ben je dan dood. Behalve cyborgs, cyborgs zijn wezens die bestaan uit menselijke lichaamsdelen als lichaamsdelen die vervangen zijn door delen van metaal.

Dit boek kun je alleen maar hardcover krijgen als je geen Engelse versie of Ebook wilt. De prijs was daarom toen ik dit boek kocht wat hoog. Nu valt het mee en heb je dit boek al voor 15,- in huis.

Rating: 4/5

Liefs,