Bookreview: De bijzondere kinderen van mevrouw Peregrine, Ransom Riggs

Auteur: Ransom Riggs
Verschenen: 2011
Pagina’s: 378
Uitgeverij: Clavis Uitgeverij, Hasselt – Amsterdam – New York
ISBN: 9789044828665
Prijs: Mijn softcover/paperback was €12,50

Als kind had Jacob al een speciale band met zijn opa Abraham. Die vertelde zijn kleinzoon bizarre verhalen over zijn jeugd in een weeshuis voor bijzondere kinderen. Opa illustreerde zijn verhalen met oude, echt uitziende foto’s. Jaren later komt de oude Abraham op een gewelddadige manier aan zijn eind. De inmiddels zestienjarige Jacob reist naar een afgelegen eiland voor de kust van Wales, waar hij de ruïne vindt van het tehuis waar zijn opa gewoond heeft. Als Jacob het huis verkent, blijkt dat de jeugdvrienden van Abraham meer dan bijzonder waren. Misschien was er wel een goede reden om hen in afzondering op het eiland te laten wonen. En misschien leven ze nog steeds… Wat volgt, is afwisselend wonderbaarlijk, aandoenlijk en huiveringwekkend.

Mening:

Het enige goede woord voor dit boek is: Bijzonder. Het is een heel erg bijzonder boek, dat verder gaat dan bijzondere gaven. Dit boek leek een boek dat ik ontzettend gaaf zou gaan vinden, maar uiteindelijk vond ik het eigenlijk toch een beetje te sci-fi voor mij. Maar dat neemt niet weg dat de verhaallijn erg leuk is voor meisjes maar zeker ook jongens van een jaar of 15/16.

Ik heb dit boek in een rap tempo op vakantie uit kunnen lezen. De hoofdstukken waren erg lang, maar op vakantie is dat geen ramp want daar heb je vaak de tijd om een hoofdstuk in 1 keer uit te kunnen lezen. Wat ik erg bijzonder vond waren de toch wel gekke foto’s die erin stonden. Aan het einde van dit boek bedankt de schrijver nog de mensen die de foto’s hebben aangeleverd, en hij beweerd dat het authentieke oude foto’s zijn, die op uitzondering van een paar minimale aanpassingen hebben ondergaan. De tekst en de foto’s gingen erg goed samen, ik was echt geneigd om de foto’s goed te bestuderen.

Ik heb de filmeditie met softcover van dit boek, en hier baal ik toch een beetje van. De kaft heeft namelijk een ‘beschermings’plasticje erop zitten. Helaas is deze aan het loslaten waardoor het lijkt alsof mijn boek aan het vervellen is…. Zoveel heeft dit boek niet hoeven doorstaan, dus ik vind dit erg jammer.

Rating: 3/5

Ondanks dat ik dit een intrigerend boek vond, is het niet mijn stijl en smaak. Daarom de voor mij ietwat lage score voor dit boek.

Liefs,