Bookreview: Iene Miene Mutte, M.J. Arlidge

Snapchat-1216768658Titel: Iene Miene Mutte
Auteur: M.J. Arlidge
Verschenen: 3 juni 2016
Pagina’s: 384
Uitgever: Boekerij
ISBN: 9789022576229

Het meisje was amper nog in leven toen ze het bos uit kwam lopen. Het verhaal van haar ontvoering was donkerder dan de meest verschrikkelijke nachtmerrie. Maar alles wat ze zei was waar. Elk gruwelijk detail. Een aantal dagen later wordt een tweede in shock verkerend slachtoffer gevonden en ontstaat er een patroon. In tweetallen worden mensen ontvoerd, vastgehouden en uitgehongerd. Vervolgens krijgen ze een duivels dilemma voorgelegd: doden of gedood worden.

Inspecteur Helen Grace en haar team weten dat ze jacht maken op een ingenieuze psychopaat die zijn slachtoffers gebroken en vol schuldgevoel achterlaat. Niet alleen dienen ze als zijn visitekaartje, ze zijn ook de moordenaars. De slachtoffers lijken lukraak gekozen, de plaats van het misdrijf zorgvuldig uitgekiend. Iets moet alle slachtoffers met elkaar verbinden…

Mening:

Ik zag dit boek in de winkel naast deel 2 en 3. En toen wist ik al, dat boek moet en zal ik lezen. Ik heb het gevraagd voor Sinterklaas en heb het gekregen van de lieve Sint (nog bedankt papa :D). De flaptekst heeft me zo aangesproken en de titels van de boeken vond ik zo goed gevonden, ik hoopte echt dat het verhaal niet zou gaan tegenvallen.

En dat is ook zeker niet gebeurd! Ik heb het boek binnen een week uitgelezen. Het was geen rustige week, er waren veel dingen gepland. Al met al is het echt een boek dat makkelijk en snel weg leest. Het boek is opgebouwd uit heel veel korte hoofdstukken. Het is ideaal wanneer je bijvoorbeeld maar 5 minuten de tijd hebt, je kunt dan gemakkelijk 1 of 2 hoofdstukken weg gelezen hebben.

Het verhaal is zo spannend, aangrijpend en met een flinke plottwist geschreven, dat het je in de ban blijft houden. Het allerliefst zou je het boek niet eens weg willen moeten leggen. De laatste keer dat ik dat gevoel had met een boek was bij het boek Ik ben Pelgrim van Terry Hayes.

De hoofdpersoon Helen Grace is een bijzondere persoonlijkheid. Standvastig en professioneel wanneer het om haar werk gaat. Maar er zit een rauw randje aan haar. Ze heeft in haar verleden zoveel meegemaakt en dit heeft ze allemaal onderdrukt. Hierdoor kan ze ook geen binding aangaan met iemand. Qua sociale vaardigheden heeft ze dus nog veel te leren.

Dit boek is echt een aanrader als je van thrillers houdt die spannend zijn maar makkelijk weg leest en als voordeel korte hoofdstukken heeft.

Rating: 4,5/5

Op dit moment lees ik deel 2 van deze serie. Ook hiervan kun je binnenkort een review vinden.